Hvordan en medarbejder er stillet ved sygdom, vil være efter aftale med arbejdsgiver jf. ansættelseskontrakten.
Men i disse Corona-tider, så kan der også være tale om karantæne - og hvad så ??
Hvis medarbejderen været i kontakt med en coronasmittet, kan myndighederne beordre karantæne.
I dette tilfælde vil den karantæneramte medarbejder have “lovligt forfald” og skal derfor have udbetalt løn efter gældende regler om løn under sygdom.
Hvis medarbejderen har rejst i de særlige risikoområder eller andet, som giver anledning til at tro, at han har haft kontakt til nogen smittet med Corona, opfordrer sundhedsmyndighederne til, at vedkommende bliver hjemme (karantæne).
Erhvervsministeriet opfordrer til, at arbejdsgivere udbetaler løn til medarbejdere, som bliver sendt i karantæne.
Hvis det ikke er myndighederne eller en læge, der kræver karantænen er det arbejdsgiveren, der sætter retningslinjerne i virksomheden for rejser til særlige risikoområder. Evt via løntræk for karantæne.